helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně

Hledat na blogu

Zpět na úvodní stránku blogu

TRENÉRSKÝ PRŮVODCE PO GALAXII I.

Děkuji mnohokrát, že jste si otevřeli mého průvodce v tomto líném podzimním období. Tréninkové okénko nebude určeno pro profesionální cyklisty ale pro hobby jezdce, kteří mají omezený čas pro trénink, a v zimních obdobích využívají většinou intervalový trénink na trenažerech.

Jelikož délka závodů a počet odtrénovaných jednotek hobby cyklisty a profesionála se diametrálně liší, musí tomu odpovídat též zaměření na rozvoj konkrétních dispozic jezdce.

Vezměme v úvahu, že na většině MTB závodů v České republice, ať už je to Kolo pro život, Nova Cup, Maštale či Sádecká pila, je největší počet startujících zaměřených na výsledek na trati o délce závodu od 1 hodiny do 3 hodin. Silniční závody u nás jsou bohužel pro hobby jezdce trochu divoké. Máme mnoho hezkých časovek a maratonů. Klasických silničních závodů je ale opravdu velice málo. Pak tu momentálně v tomto ročním období máme ještě cyklokros, který je většinou vypsaný od 35 minut do 50 minut.

U profi jezdců je zažitý termín „říjen/listopad bez kola“, což má své opodstatnění. Prvním důvodem, proč v tento relativně přívětivý čas na trénink a závody už odpočívají je, že většina závodů začíná v lednu na druhé straně zeměkoule, jako např. závody Cape Epic, Tour Down Under či Cadel Evans. Únor se odehrává již na ostrovech ve středomoří. Z toho vyplývá, že většina závodníků toho má od ledna do září plné tretry a vypne. Profík tedy začíná koncem října objemy, aby byl připraven na sezónu.

My, hobby jezdci máme první možnosti kvalitních závodů převážně až v druhé polovině dubna. Proto bych v přípravě na sezónu nehledal inspiraci u profíku silničářů. Toto samozřejmě platí, pokud si vytyčíme plán sezóny se závody „A“ konajícími se v rozmezí květen - srpen.

Měli bychom se řídit příslovím, že trenažer je dobrý sluha, ale zlý pán. Toto přísloví napovídá, že cokoliv, co se vymkne kontrole, je nebezpečné a zhoubné, přestože dokud slouží, plně ovládáno lidmi, může se jednat o věc potřebnou a přínosnou. Že se dá trénovat na trenažeru celou sezónu a připravit se třeba i na Ironmana dokazuje např. kanadský závodník Sanders, ale takový typ přípravy má i své úskalí.

Sám jsem se pokoušel na trenažeru najíždět objemy, ale řekněme si to na rovinu, není to optimální. Velké přehřívaní těla a velká dehydratace způsobená větším pocením způsobí „velkou“ únavu. Proto jsou doporučené délky takových tréninků od 1 do 2 hodin. Dalším problémem je psychická stránka věci – „kdo dokáže furt čumět na monitor a šlapat jako ratlík“. Neposlední věcí ale tou nejvíce opomíjenou je technika šlapaní, která je na trenažeru odlišná od šlapaní v terénu. Máte-li klasické válce, doporučuji 2x týdně trenažer a 1x válce a o víkendu pak, dovolí-li to počasí, ven. 

K samotné věci, proč teď trénovat a nedat též pauzu jako profík, a pak začít s intervaly na trenažeru? Nijak velký zásadní problém by to nebyl, ale po dobu pauzy Vám zřejmě výrazně klesne vytrvalost (Stamina, Endurance), ale důležitější je faktor tolerance na zatížení a laktát. Proto doporučuji pokračovat v tréninku až do prosince či ledna, následně si odpočinout od cyklistiky, ale aktivně, třeba turistikou nebo lyžováním a poté se vrátit do tréninku v nižších intenzitách a větších objemech.

Doufám, že tato kolekce strukturovaných cvičení pro podzim, navržených podle principů biomechaniky a základní chápání lidské fyziologie, Vám pomůže ve vašem rozvoji s cílem stimulovat větší adaptace     a dosáhnout vyšší úrovně výkonu v následující sezóně.

V tomto průvodci najdete cvičení, která lze použít k zaměření na každý hlavní určující faktor cyklistického výkonu a která lze integrovat do vyváženého tréninkového programu s cílem připravit se na požadavky závodu nebo na konkrétní cíl, třeba nějaký KOM.

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.