helpPotřebujete poradit?
helpPotřebujete poradit? helpKontakt shopping_cartJít k pokladně shopping_cartK pokladně

Hledat na blogu

Zpět na úvodní stránku blogu

Červená řepa jako nakopávač?

Řepa a šťáva z řepy se už delší dobu připisují dobrému zdraví. Existuje poměrně obsáhlý soubor literatury, který ukazuje některé slibné pozitivní účinky kořenové zeleniny na snížení krevního tlaku a potenciálně na zlepšení chronických zánětlivých onemocnění. V poslední době přitáhla pozornost výzkumníků hodnotících atletické výkony také šťáva z řepy.

Biochemické a fyziologické prostředky, jimiž se řepná šťáva teoretizuje pro zlepšení kardiovaskulární výdrže, souvisejí především se skutečností, že obsahuje velké množství anorganických dusičnanů. Tyto dusičnany se přeměňují na dusitany bakteriemi v ústech a v menší míře ve střevech. Po vstřebání do krevního oběhu se dusitan v tkáních s nízkou hladinou kyslíku opět přemění na oxid dusnatý (NO). NO je silný vazodilatátor. Produkce NO v tkáních bez kyslíku pomáhá zlepšit průtok krve do těchto tkání a zvrátit tak hypoxémii.

Mezi další účinky NO patří zlepšení účinnosti mitochondrií a vychytávání glukózy ve svalech a rovněž posílené kontrakční a relaxační procesy.

Vzhledem k tolika teoretickým přínosům NO získaným přímo ze šťávy z řepy není divu, že mezi vytrvalostními sportovci nadšeně přijali řepu. Z větší části však výzkum zůstává konzervativnější.

Jedna studie u trénovaných cyklistů ukázala, že přidání řepové šťávy zlepšilo výkonnost o 0,8% v testu na 50 mil. V posledních 10 mílích bylo pozorováno významné zvýšení účinnosti měřené jako watty (W) na litr VO2 (W/VO2). Jinými slovy, cyklisté by při stejném množství spotřeby kyslíku dokázali vyrobit více energie než bez řepné šťávy, což by se promítlo do rychlejších časů - i když jen mírně.

Jiná studie se zaměřila na hodnocení účinnosti cyklování při 40minutové zkoušce při maximální intenzitě (20 minut při 50% VO2max následované 20 minutami při 70% VO2max). Opět byl pozorován pokles VO2 a zlepšení účinnosti po doplnění řepné šťávy, ale zde nedosáhl statistické významnosti.

V další cyklistické studii zkušení sportovci testovali vliv doplňování řepným džusem na dobu do vyčerpání při intenzitách 60%, 70%, 80% a 100% špičkového výkonu. V této studii byli sportovci schopni udržet předepsané intenzity déle při použití šťávy z řepy než bez ní, ale se slušným množstvím přesahů mezi oběma skupinami - což naznačuje, že účinky nebyly významné.

Studie byly provedeny i ve sportu mimo cyklistiku, i když má zdaleka nejvíce důkazů. U trénovaných běžců účastnících se testu na 5000 m nevedla suplementace šťávou z řepy k žádnému významnému celkovému zlepšení, i když posledních 1,1 míle uběhli o pět procent rychleji.

Podobná mírná zlepšení byla zaznamenána i u plavců, kteří předvádějí maximální výkon.

Uvedl jsem malý vzorek důkazů, které ukazují určitá drobná zlepšení hlavně u cyklistů při doplňování řepné šťávy, ale je důležité poznamenat, že ne všechny výzkumy jsou konzistentní. V různých studiích existují nesrovnalosti v druzích řepné šťávy, dávkování a protokolech, konkrétně v tom, jak dlouho trvá účinnost a jak dlouho trvá cvičení.

V konečném důsledku nezáleží na šťávě z řepy, ale spíše na koncentraci dusičnanů v této šťávě. Konkrétní množství šťávy (nebo dusičnanů v šťávě), které je nejpřínosnější, zůstává nejasné. Existují však pádné údaje o tom, kdy a jak dlouho by se měl užívat.

Aby byla suplementace řepné šťávy účinná, musí probíhat nejméně týden a nejméně 60-90 minut před zahájením činnosti. Navíc byste si neměli čistit zuby před nebo bezprostředně po suplementaci, protože bakterie v ústech jsou rozhodující pro přeměnu dusičnanů na dusitany.

Používání šťávy z řepy jako doplňku sice nemá žádné negativní účinky, ale sportovci by si měli udělat domácí úkol, aby našli nejlepší způsob, jak takové produkty používat, a pochopit, že skutečný přínos může být okrajový, pokud vůbec nějaký. Každý sportovec bude mít jiný přínos.

Máte otázku ohledně šťávy z řepy nebo jiného doplňku? Doporučujeme ze vlastní zkušeností kombinovat s ionizovanými (aktivní formy, Electrolyte) minerály. Kontaktujte mě na adrese info@cycli.cz

REFERENCE:

Beet It - Beet Juice Sport Shots - 15 Count (2.4 oz./70mL ea.)

https://www.trainingpeaks.com/blog/will-beets-make-you-faster/

Fernandes de Castro T, de Assis Manoel F, Hilgemberg Figueiredo D, Hilgemberg Figueiredo D, Andrade Machado F.

Domínguez R, Cuenca E, Maté-Muñoz JL a další. Systematický přezkum. Živiny. 2017;9(1):1-18. doi:10.3390/nu9010043

Garnacho-Castaño MV, Palau-Salvà G, Cuenca E, et al. Vliv jedné dávky šťávy z řepy řepy na výkonnost cyklistické časovky při ventilačních prahových hodnotách intenzity u mužských triatlonistů. doi:10.1186/s12970-018-0255-6.

Související články

Mohly by vás zajímat ještě tyto články ze stejné kategorie.